Halo Infinite
همه ما حتی برای کی بار هم که شده اسمش را شنیده ایم یکی از چندین نسخه اش را بازی کردیم یا عاشقش شدیم یا سرگمان کرده است و حتی ازش خوشمان نیامده است ولی چه طرفدار این عنوان باشیم و خاطرات زیادی باهاش داشته باشیم و چه اصلا وقتی اسمش می آید حسی در موردش نداشته باشیم نمی توانیم از عظمت و تاثیر این عنوان روی صنعت بازی چشم پوشی کنیم خیلی از اولین ها توسط این بازی به کاربران ارائه شد مواردی که بعد ها در بازی های دیگر به تکامل رسید اما مهم ترین چیزی که این بازی به عاشقان خود داد مسترچیف بود که در کنار کروتانا به یکی از برترین زوج های دنیا بازی تبدیل شدن و این روز ها باز هم اسم این عنوان سر زبان ها افتاده و تیتر اول خبر ها شده.
تمام این هیاهو از آخرین رویداد آنلاین مایکروسافت که چند روز قبل برگزار شد، شروعش شد. یک تریلر سینماتیک و در ادامه گیم پلی تقریباً 10 دقیقه ای که به نمایش مکانیک های جدید و نمایی کلی از نقشه بازی می پرداخت.
نمی خواهم به تحیلیل و بررسی مو به مو گیم پلی به نمایش در آمده بپردازم فقط کمی از نظرم خودم رو با شما در میون می ذارم. به عنوان کسی که طرفدارن این بازی است باید بگویم به شدت هیجان زده شدم برای غرق شدن در دنیا بازی و اولین نکته ای که به شدت نظرم رو جلب خودش کرد حس شوتر بازی که بسیار روان و نرم کار شده بود صدا گذاری سلاح های بازی به شدت جذاب بود تنوع سلاح ها و اسحه های جدیدی که اضافه شده بودن راضی کننده بود.قابلیت دویدن با توجه به جهان باز شدن بازی منطقی به نظر می رسد. رانندگی با Warthog هم حس خوبی منتقل می کرد و یکی از قابلیت های جدید مسترچیف grab hook بود که در گیم پلی به نمایش در آمده به خوبی از قابلیت استفاده شد. به طور کلی گیم پلی بازی بی نهایت خوش ساخت و راضی کننده بود.
یکی از جنجال های که بعد از نمایش گیم پلی به وجود آمده در مورد گرافیک بازی است قبل از هر چیزی به این موضوع باید اشاره کرد که گیم پلی به نمایش داده شده بر روی یک پی سی با مشخصات کنسول سری ایکس بوده اجرا و ظبط شده بوده است و اینکه این دمو از نسخه های اولیه این بازی بوده و محصول نهایی نیست. در طی این اعتراضات، استودیوی ۳۴۳ اینداستریز (۳۴۳ Industries) و سران ایکس باکس توضیحاتی دادن و خیال هواداران بابت محصول نهایی راحت کردن اما باز هم نگرانی های وجود دارد. به طوری کلی مشکلات گرافیکی این بازی چیز های نظیر ظاهر شدن ناگهانی تکسچر ها و کم کفیت بودن بافت های بازی بود که به گفته معترضین گیم پلی که مشاهده کردن اصلا در حد یک عنوان نسل نهمی نبوده و حتی پست رفتی نسبت به نسخه های قبلی بوده است. با این حال نمی توان از یک دمو که چند ماه از ساخت آن می گذرد قضاوت کرد به طور معمول دمو های که از یک بازی ارائه می شود گرافیک آنچان بالایی ندارن و بیشتر بر روی گیم پلی متمرکز هستن. و به نظر می رسد اکثر خاطبان از گیم پلی راضی بوده اند با طبق گفته سازندگان نباید نگران گرافیک بازی باشید چون در دمو برخی از قابلیت های کنسول نسل نهمی مایکروسافت مانند فناوری ray tracing استفاده نشده است و بازی روز به روز بهتر و بهتر می شود و مطمئناً آپدیت گرافیکی که برای سری ایکس منتشر می شود همه را راضی خواهد کرد. چیزی حدود 5 ماه تا انتشار این بازی مانده است و باید دید محصول نهایی چگونه خواهد بود البته در آخر باید یادآور شد شرایط موجود و ویرویس کورنا باعث دور کاری و کند شدن روند توسعه بازی نیز شده است که قابل درک است.
اطلاعات منتشر شده رسمی
بازی Halo Infinite قرار است تنها بازی از این سری باید که در نسل نهم منتشر می شود و تا 10 سال پشیبانی خواهد شد اما به طور کامل توضیح داده نشده که این پشیبانی قرار است به چه صورت باشد البته این به معنی لایو سرویس بودن Halo Infinite نیست.
صحبت های کریس لی (Chris Lee)، رئیس استودیوی ۳۴۳ در این باره
Halo Infinite شروع کنندهی روند و پلتفرم ما برای آینده است. ما میخواهیم Infinite با گذشت زمان بزرگتر شود؛ نه اینکه مثل گذشته نسخههای جدید با شمارههای مختلف از آن منتشر شود. قصد ما از ساخت بازی Infinite برای شروع ۱۰ سال آیندهی Halo است که در طی زمان به کمک طرفداران آن را میسازیم.
داستان بازی قرار است ادامه مستقیم به نسخه پنجم و چهارم باشد و رهبر گروه بنیشدها (Banished) نیز آنتاگونیست (شخصیت منفی) اصلی بازی است که در سری halo wars نیز حضور داشته است.رئیس استودیوی ۳۴۳ اینداستریز، آقای کریس لی (Chris Lee)، در یک جلسهی پرسش و پاسخ به همراهی کارگردان بازی، پاول کراکر (Paul Crocker)، موارد جالبی را مطرح کردند که چگونه تیم ۳۴۳ اینداستریز در نظر دارد از نظر معنوی به Halo: Combat Evolved پایبند باشد و در عین حال داستان Halo 5 را ادامه دهد
خب، تعادل چیزی است که ما میخواهیم برای تمامی بازیبازان برقرار کنیم چه آنهایی که تنها یک بازی از این سری را تجربه کردهاند، چه آنهایی که تمامی نسخهها را تجربه کردهاند و حتی آن دسته از مخاطبینی که اصلا با این سری آشنایی ندارند و پیشزمینهی داستانی را نمیدانند. ما قصد داریم تجربهای را ارائه دهیم که باعث شود کسانی که حتی چیزی نمیدانند نیز پس از به پایان رساندن آن اطلاعات زیادی از سری Halo کسب کنند. به طور اساسی باید بگویم که نسخهی Infinite داستان Halo 5 را ادامه میدهد.
در ادامه نیز خاطر نشان کرد
بازی از طرقی به اهداف بالا دست مییابد که احتمالاََ خیلی از بازیبازان انتظارش را ندارند و این یکی از اهداف ما در ساخت Halo Infinite به حساب میآید. البته این چیزی نیست که فکر کنید ما به شخصیتها و روایت توجهای نکردهایم و بی دلیل محتویات را افزایش دادهایم. رمز و رازهای زیادی در اثر ما وجود دارد و اتفاقاتی در دنیای بازی رخ میدهد که احتمال دارد بازیبازان با آنها رو به رو شوند. به عبارتی شما با کشف محیط و بازی کردن خط اصلی داستان موارد زیادی را از سری Halo خواهید فهمید.
اتفاقات بسیار زیادی در فاصلهی زمانی میان نسخهی پنجم و Infinite رخ داده است که همگی باعث شدهاند چیف در چنین حالتی قرار گیرد. همانطور که متذکر شدم بازی ادامهای بر Halo 5 خواهد بود اما تمامی اینها به گونهای طراحی شدهاند که بازیباز را غافلگیر کنند.
تأیید شده که بازی Halo Infinite از هر دو قابلیت کو-آپ (co-op یا همان تجربهی بخش داستانی بازی به صورت چند نفره و آنلاین) و اسپلیتاسکرین (SplitScreen یا همان تجربهی بخش داستانی بازی به صورت چند نفره برروی یک کنسول) پشتیبانی خواهد کرد اما خبری از این حالت برای چهار بازیکن در بخش آفلاین نیست و تنها میتوانید در بخش آنلاین حالت کوآپ چهار نفره را تجربه کنید.
قلاب یا چنگک (grab hook) جالب مستر چیف که سازندگان از آن بهعنوان «Grappleshot» یاد میکنند درکنار آیتم های دیگر نظیر Drop Wall در بخش چند نفره نیز حضور دارد.کریس لی در این بازه توضیحاتی داده
بله، محتوای جدید اضافه شده به گیمپلی سندباکس بخش داستانی، به بخش چندنفره نیز راه خواهند یافت. بااینحال، بهدلیل اینکه این آیتمها، آیتمهایی خواهند بود که باید از سرتاسر نقشه جمعآوری شوند، نحوهی عملکرد آنها نسبت به بخش داستانی متفاوت خواهد بود.
صاحبهای را با IGN انجام داده و اعلام کرده نقشه نمایش داده شده در گیمپلی Halo Infinite، وسعت زیادی دارد و به شما اجازه میدهد به گشتوگذار در تمامی نقاط آن بپردازید، اما بازی همچنان قرار است داستانی عمیق از شخصیت مستر چیف را روایت میکند.
من فکر میکنم با این کار به وعدهای که قبلا داده بودیم، عمل کردهایم. در نسخههای پیشین بازیکنان میتوانستند آزادانه در محیط بازی بگردند، اما همچنان محیطها و مراحل ساختار خطی داشتند. این در حالی است که هیلو اینفینیت، به شما اجازه میدهد بهصورت کاملا آزادانه تمامی نقاط محیط را بگردید. بااینحال داستانی را ارائه خواهیم داد که یک نقطه شروع، میانی و پایانی برای بازیکنان دارد.»
کریس لی در ادامه صحبتهای خود اعلام کرده که پس از تجربه چند ساعت از بخش کمپین بازی، اجازه رفتن به نقاط مختلف نقشه بازی به شما داده میشود. ازاینرو میتوانید تمامی نقاط را بگردید و این دقیقا چیزی است که تیم سازنده از ارائه یک نقشه جهان باز و وسیع در نظر دارد. همچنین وی در ارتباط با داستانی بازی اعلام کرده «قطعا این حس آزادی است که قبلا آن را تجربه نکردهاید. بااینحال میتوانید روش و راه بازی کردن خود را انتخاب کنید و بازی دارای داستانی مشخص است. ازاینرو زمانیکه در حال انجام این کارها هستید، ما داستان را در مقابل یک داستان غیر خطی یا موردی شبیه به آن، پیش خواهیم برد.» و در نهایت اعلام شد که بازی دارای سیستم چرخه شب و روز نیز است.
بازی هیلو اینفینیت برای سه پلتفرم ایکسباکس سری ایکس، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر خواهد شد.
نظر شما در مورد این بازی چیست