یک روز از قبل شروع پیش خرید کنسول های نسل نهمی مایکروسافت
جنگ کنسولی یا یک سرمایه گذاری بلند مدت! هدف خرید زنیمکس مدیا کمپانی مادر بتسدا سافتورکس توسط مایکروسافت هر چه بود به سرعت تمام اینترنت را تحت تاثیر خود قرار داد. شعاع این انفجاری خبری تا حدی بود که هنوز هم راجب آن حرف زده میشه و تمام تحلیل گران این صنعت را به تعجب وا داشته. بی تعارفت مایکروسافت همه ما را شوکه کرد و فرقی نمی کند فرقی نمی کند طرفدار کدام کنسول هستن این خرید یکی از بزرگ ترین اتفاق تاریخ صنعت گیم بود که احتمالا تا هفته قرار است راجبش حرف زده شود.
تعدادی کمی گیمر پیدا می شود که بتسدا را نشناسد، این شرکت در سال ۱۹۸۶ در ایالات متحد آمریکا تاسیس شد و تا سال 1999 زیر مجموعه شرکت مدیا تکنولوژی قرار داشت که بعد از آن سال تا همین دیروز زیر مجموعه شرکت زنی مکس قرار داشت که با رقم باور نکردنی ای به ازرش 7/5 میلیون دلار توسط مایکروسافت خریداری شد.بتسدا صاحب مجموعه های پرطرفداری از جمبه فال آوت ، الدر اسکورولز ، ولفنشتاین و ده ها عنوان دیگر است که اگر بخواهیم آن ها رو لیست کنیم در این مقاله جا نمی گیرند همچنین یکی از تاثیر گذار ترین افراد صنعت گیم در بتسدا حظور دارد آقای تام هاوارد که مطمئنا آن را به واسطه سری فال اوت می شناسید.
استودیو بازی سازی مایکروسافت با خرید زنی مکس مدیا یعنی Bethesda Game Studios، id Software، ZeniMax Online Studios، Arkane، MachineGames، Tango Gameworks، Alpha Dog و Roundhouse Studios حالا به عدد 23 رسیدن و هر کدام از این استودیو ها از با استعداد ترین سازندگان بازی هستن و هر کدام یک یا چند آی پی پر طرفدار دارن که حالا آینده آن ها در دست مایکروسافت است.
واکنش هواداران به این خبر گوناگون بود خیلی با در شوک فرو رفتن و خیلی ها انگار انحصاری شدن بازی های بتسدا شدن و کلی از طرفداران ایکس باکس از پیوستن این استودیو های با استعداد به تیم خود ابراز خوشحال کردن ولی بیشترین سوالی ذهن همگان را مشغول خود کرده است آینده بازی های این استودیو هاست. که هم فیل اسپنسر و هم تام هاوارد توضیحاتی را راجبه این موضوع دادن.
فیل اسپنسر دقایقی بعد از انتشار خبر خرید بتسدا در یک مصاحبه ای خبری به دلایل این خرید پرداخت و از رابطه خوب و طولانی مدتی که از قدیم با بستدا داشتن پرده برداشت و خاطر نشان کرد که تمام بازی های این استودیو در روز انتشار در سرویس گیم برای همگان در دسترس قرار خواهد گرفت ایکس باکس، رایانه های شخصی و همچنین دارندگان گوشی های هوشمند از طریق سرویس ابری ایکس کلود می توانن به این بازی های دسترسی داشته باشن و ساخته های قبلی این استودیو هم قرار است بر روی این سرویس قرار بگیرند که می توان به فال اوت 4 و اسکایریم اشاره کرد. نکته جالب ماجرا این است که دو عنوان که به دست دو استودیو Tango Gameworks و Arkane ساخته شده است قرار بود که به صورت انحصاری زمانی در دسترس پلی استیشن 5 قرار بگیرید که با خرید بتسدا توسط مایکروسافت به نظر می رسید که دیگر شاهد انحصاری بودن آن ها نباشیم که اسپنسر تایید که آن به قرارداد سونی با بتسدا احترام گذاشته و این بازی ها یعنی Deathloop و Ghostwire: Tokyo بعد از پایان قرارداد به ایکس باکس اضافه خواهند شد. فیل اسپنسر در لابه لای حرف های خود به 15 میلیونی شدن کاربران گیم پس اشاره کرد که در طول شش ماه 5 میلیون بیشتر از آمار قبلی خود یعنی 10 میلیون کاربر به این سرویس اضافه شدن و خبر از موفقیت های گیم پس می دهد. گیم پس که به عنوان نتفلیکس دنیا گیم شناخته می شود حالا با بازی های بتسدا ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد و احتمال زیاد قرار است کاربران زیادی رو با خود به این سرویس بیاورد.
تام هاوارد هم در بیانه ای در مورد رابطه گذشته با ایکس باکس و عرضه بازی Morrowind در سال 2002 برای ایکس باکس اورجینال و ملاقتش از ردموند و صحبت در مورد سخت افزار ایکس باکس حرف زد و دلیل این همکاری را فلسفه و هدف مشترک با تیم ایکس باکس دانست که هر دو این شرکت ها هدفشون ارائه بازی به مخاطب است فارق از دستگاه و یا صفحه نمایشی در اختیار دارند. از حرف های تام هاوارد می توان این امید داشت بازی های بتسدا قرار نیست صرفاً برای ایکس باکس منتشر شوند و سیاست انحصارگرایی چیزی نیست که این دو شرکت دنبال آن هستن و این در حالی است که مایکروسافت حالا دیگر صاحب این آی پی هاست و می توان تصمیم گیری های مختلفی در مورد آن ها انجام دهند به طور مثال دو عنوان بزرگی که بتسدا در حال ساخت آن هاست Starfield و The Elder Scrolls 6 هستن و تام هاوارد تایید که در ساخت آن ها با موتور گرافیکی جدید بتسدا هستن اما آیا این دو عنوان بزرگ در انحصار ایکس خواهند بود باید دید در روز های آینده چه تصمیم برای آنها اخذ خواهد شد. اما شاید برایتان جالب باشید که بدانید سونی در تلاش بوده تا عنوان Starfield در انحصار خود در بیاورد که الان دیگر تحت مالکیت مایکروسافت است. این بازی جهان بازی در سبک نقش آفرینی است که بعد از 25 به عنوان یک آی پی جدید توسط بتسدا در سال 2018 معرفی شد.
پیت هاینز، معاون مدیریت بتسدا هم در بیانه ای خاطر نشان کرد که بتسدا همان شرکت قدیمی خود است و به ساخت بازی های که در حال ساخت آن است ادامه خواهند داد. اون مایکروسافت را یک همکار شگفت انگیز می داند که قرار است به آنها دسترسی به مواردی را بدهند که بتسدا را به سازنده ای بهتر تبدیل کند و این به معنا بازی های بهتر برای گیمر ها خواهد بود همچنین در واکنش به قرارداد بین بتسدا و مایکروسافت گفت اگر به عظمیت این خرید فکر کنید متوجه می شود این باعث می شود ما کاری را که عاشق آن هستیم انجام دهیم و ایده و و کار های تازه ای را تجربه کنیم.
در مورد ادامه همکاری های این دو شرکت رویا پردازی های زیادی می توان کرد به طور مثال حضور مسترچیف در بازی دووم که تقریبا هر گیمری را به هیجان می آورد و یا ساخته شدن قسمت دوم بازی Fallout New Vegas که هر دو استودیو سازنده آن الان تحت مالیکت مایکروسافت هست. تلفیق دنیا بازی های قبلی ایکس باکس با بتسدا کاملا تا سال های می تواند برای طرفداران هیجان انگیز باشد.
با تمام طوفانی که مایکروسافت و برند ایکس باکس در اینترنت به راه انداخته اند در طرف مقابل هم دو کمپانی سونی و نیتندو حظور دارند و هر عملی نیز واکنشی. اگر به این فکر می کنید که سونی و یا نیتندو در جواب به رقیب خود شروع به خریدن استودیو های بزرگ می کند باید در مورد فکر خود کمی تجدید نظر بکنید. چون نه یک شبه می توان یک شرکت را خرید و نه با سیاست های مالی آن ها هم سو است. همچین هزینه گزافی آن هم بدون هیچگونه برنامه ای بی منطق و بی دلیل است و در نهایت آن ها برای دور نشدن از چشم گیمر ها نیاز دارن تا دوباره خود را سر زبان ها بیاورند و این چیزی است که رقابت را جذاب می کند رقابتی امیدواریم فقط به نفع گیمر ها باشند تا بتواند از تجربه هیچ بازی محروم نشوند که بنظر می آیند مایکروسافت در این راه یه چند قدمی جلو تر است.
نظر شما در مورد خرید شده بتسدا توسط مایکروسافت چیست؟