هنگامیکه برای خرید مانیتور اقدام میکنیم معمولاً این سؤال را از ما میپرسند که چه نوع مانیتوری مد نظر است. آیا مانیتور را برای یک سیستم ساده میخواهیم یا برای یک سیستم گیمینگ؟ تفاوت این دو مورد در چیست؟ چرا مانیتورهای گیمینگ نسبت به مانیتورهای ساده از قیمت بالاتری برخوردار هستند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات لطفاً تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا تفاوت مانیتور ساده و گیمینگ را بهتر بشناسیم.
محتوا
تفاوتهای مانیتور ساده و گیمینگ
۳ عامل مهم و کاربردی وجود دارد که باعث ایجاد تفاوت بین مانیتورهای عادی و مانیتورهای مخصوص گیمینگ میشوند. این سه عامل عبارتاند از زمان واکنش دهی، فریمریت و لگ ورودی یا همان اینپوت لگ؛ اما هرکدام این موارد به چه معنی هستند؟ زمان واکنش دهی به معنی مدتزمانی است که طول میکشد یک پیکسل از رنگ سفید به مشکی تبدیلشده و مجدداً به رنگ سفید برگردد. فریم ریت به معنی تعداد تصاویری است که مانیتور میتواند در مدتزمان یک ثانیه نمایش دهد؛ و اما لگ ورودی که بلای جان گیمرها است. احتمالاً تاکنون با این مشکل روبرو شدهاید که یکی از کلیدهای ورودی متعلق به کیبورد یا ماوس را میفشارید اما عکسالعمل آن در همان لحظه اتفاق نمیافتد. یا به عبارتی کمی دیر عمل میکند. به این حالت لگ ورودی گویند.
مانیتورهای گیمینگ طوری طراحی میشوند که دارای زمان واکنش دهی کم، فریمریت بیشتر و لگ ورودی بسیار کم باشند. مثلاً مانیتور XG258Q برند ایسوس دارای زمان واکنش دهی 1 میلیثانیه و رفرش ریت 240 هرتز است با لگ ورودی بسیار کم است و این نشان میدهد که این مانیتور برای کاربری گیمینگ یا مخصوص بازی طراحی شده است.
تفاوت در طراحی مانیتور
از دیگر تفاوت های مانیتور ساده و گیمینگ نوع طراحی مانیتور است. برخی مانیتورهای گیمینگ از نوع عریض یا همان اولترا واید هستند و زاویه دید بالاتری را در اختیار کاربران خود قرار میدهند. در این حالت دید بیشتری نسبت به محیط اطراف خود در بازی خواهید داشت. در اغلب مانیتورهای معمولی نسبت تصویر 16 به 9 است اما مانیتورهای اولترا واید اکثراً دارای نسبت تصویر 21 به 9 هستند و البته رزولوشن آنها هم از همین نسبت پیروی میکنند؛ بنابراین وقتیکه از رزولوشن Full-HD در یک مانیتور اولترا واید صحبت میکنیم منظورمان 1920*1080 پیکسل نیست. این عدد به میزان 2520*1080 تغییر خواهد کرد. البته مانیتورهایی وجود دارند که نسبت تصویر در آنها بیشتر از نسبت 21 به 9 است هستند؛ بهعنوان مثال نسبت تصویر مانیتور ایسوس ROG Strix XG49VQ برابر 32 به 9 است.
با ذکر این موارد اکنون بهتر درک میکنید که مانیتورهای گیمینگ با مانیتورهای ساده چقدر متفاوت هستند. گاهی در دنیای بازیهای کامپیوتری، اتفاقات چنان با سرعت رخ میدهند که حتی چند میلیثانیه غفلت میتواند منجر به باخت و گیم اور شدن بازیکن شود مخصوصاً در بازیهای آنلاین.
فناوریهای بهکاررفته در مانیتورهای گیمینگ
درست است که نمایش تصاویر با سرعت بالا توسط مانیتورها از اهمیت زیادی برخوردار است، اما مساله دیگری هم در این مورد وجود دارد و آن کارت گرافیک است. اگر پردازش تصاویر توسط کارت گرافیک گرفته شود و این قطعه الکترونیکی با مانیتور هماهنگی نداشته باشد، تصویر نمایش دادهشده خصوصاً در سرعت بالای نمایش دچار مشکلاتی مانند بریده شدن تصویر و افت نرخ فریم لحظهای میشود.
اکثراً این اتفاقها وقتی رخ میدهند که فریم ریت کارت گرافیک سیستم با رفرش ریت مانیتور مطابقت نداشته باشد؛ ازاینرو فناوریهایی مانند FreeSync و G-Sync به وجود آمدهاند و هر دو شرکت AMD و NVidia از آنها استفاده میکنند.
در مانیتورهای گیمینگ حرفهایتر پشتیبانی از این فناوریها وجود دارد و هدف اصلی آن جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی در حین بازی است
تفاوت FreeSync و G-Sync چیست؟
فناوری FreeSync توسط شرکت AMD و فناوری G-Sync توسط شرکت NVidia به وجود آمدهاند. این دو فناوری در عین اینکه مأموریتهای یکسانی دارند، تفاوتهایی هم دارند. تصور کنید کارت گرافیک نصب شده بر روی سیستم در سریعترین زمان ممکن تصویر را به مانیتور منتقل کند. اگر نرخ بازسازی تصویر در مانیتور سرعت پایینتری نسبت تصاویر دریافتی از کارت گرافیک داشته باشد، تصویر نهایی دچار مشکل خواهد شد. وظیفه این فناوریها هماهنگ کردن سرعت ارسال و دریافت تصاویر است.
اما بپردازیم به تفاوتهای موجود. FreeSync توانایی کار کردن با پورتهای HDMI، پورت Display Port و پورتهای Type-C را دارد اما فناوری G-Sync تنها با پورت Display Port کار میکند. البته شرکت NVidia اعلام کرده که قصد تغییر این رویه را دارد.
یک ایراد بزرگ G-Sync این است که برخلاف FreeSync نیاز به یک ماژول سختافزاری دارد و سازندگان مانیتور برای تجهیز محصولات خود به این فناوری حتماً باید از ماژول سختافزاری ویژه استفاده کنند. ضمناً NVidia باید کیفیت مانیتورهای تولید شده را تائید کند. مجهز شدن هر مانیتور به این ماژول باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. فرض کنید اگر مانیتوری با قیمت 350 دلار به فروش برسد، با مجهز شدن به فناوری G-Sync قیمت آن حدود 150 دلار افزایش خواهد یافت؛ یعنی برای یک مانیتور 350 دلاری باید 500 دلار پرداخت کنید؛ اما در فناوری FreeSync شرکت AMD چنین چیزی وجود ندارد و هزینه محصول نهایی به مقدار بسیار کمی اضافه میشود و زیاد قابلتوجه نیست.
جمعبندی
در این مطلب به بررسی تفاوتهای بین مانیتور گیمینگ با مانیتور ساده پرداختیم. هنگام خرید مانیتور حتما ذکر کنید که برای یک سیستم ساده آن را تهیه میکنید یا برای یک سیستم گیمینگ. معمولا فروشندگان از شما سوالی در این مورد نمیپرسند و همیشه یک مانیتور معمولی را به شما پیشنهاد میدهند. همچنین موقع خرید مشخصات مانیتور شامل زمان واکنش دهی، فریمریت، لگ ورودی و فناوری بکار رفته در آن را جویا شوید. اگر هم فروشنده اطلاعاتی در این باره نداشت، کافیست برند و مدل مانیتور را در اینترنت سرچ کنید تا به مشخصات کامل آن دسترسی داشته باشید; همچنین مشخصات دقیق مانیتور هارا میتوانید از قسمت مشخصات محصول در وبسایت پال استور مشاهده کنید.
خرید مانیتور گیمینگ بیشتر برای گیمرهای حرفهای بهتر است. اگر به صورت تفریحی گاهی گیم بازی میکنید، لزومی ندارد یک مانیتور گیمینگ بخرید. طبیعی است که مانیتوری که از فناوریهای پیشرفته بهره ببرد، قیمت بسیار بالایی هم خواهد داشت. نظر شما در این باره چیست؟ آیا خرید مانیتور گیمینگ برای یک کاربر معمولی یا نه چندان حرفهای ضرورت دارد؟ آیا به جز موارد ذکر شده نکات دیگری هم وجود دارد که هنگام خرید باید به آنها توجه کرد؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات همین مطلب با ما و کاربران گرامی به اشتراک بگذارید.
همچنین برای مشاهده قیمت بروز و خرید انواع مانیتور در برند های ایسوس، بنکیو، سامسونگ، آین ویر و … کلیک کنید.